راه روشن

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

بخش زیبایی از کتاب انسان ٢5٠ساله

04 مهر 1402 توسط لیلا کابوسی

بخش زیبایی از کتاب انسان ٢5٠ساله در بخش بعد از سقیفه و سکوت امیرالمؤمنین در غصب خلافتش

یکی از نویسندگان تاریخ، ماجرایی را نقل می کند، می گوید دوتا زن آمدند پیش امیرالمؤمنین سر یک دعوایی، یک بچه ای را آورده بودند. این زن میگفت: آقا این بچه برای من است، من او را زاییدم. آن یکی میگفت: نه خیر، برای من است ، دروغ می گوید، این برداشته. دعوا سر یک بچه، بین دو مادر، دو مدعی مادری. بالاخره هرکسی یک دلیل، استدلال، بینه ، روشن نشد؛ روی مبادی قضای شرعی معلوم نشد که بالاخره بچه برای این است یا برای آن است. خب، قاضی باید برطبق بینه و دلیل شرعی حکم کند.

برطبق نقل این شخص و این مورخ، امیرالمؤمنین فرمود: من حالا دعوا را فیصله میدهم. شما دعوا دارید سر این بچه، صلح هم نمی کنید، کنار هم که نمی‌آیید، بنده بچه را نصف میکنم برایتان، نصف بچه برای تو، نصف بچه برای تو؛ وقتی کنار نمی آیید راه همین است دیگر. شمشیرش را کشید، تا امیرالمؤمنین شمشیر را کشید بیرون، یکی از این دوتا زن گفت که آقا من از حق خودم صرف نظر کردم، بچه را نکشید، برای او باشد، بچه زنده باشد، دست من نباشد. امیرالمؤمنین فرمود بچه برای توست بردار و برو. این مادر بود که حاضر نشد بچه اش نصف بشود، این مادر بود که گفت بچه بماند، ولو دستم من نماند، دست دیگری بماند.

بعد این نویسنده میگوید که ای علی! ای علی عزیز! ای علی مظلوم ! مادر اسلام تو بودی. تو بودی که وقتی مدعیان مادری، مادرها و عزیزهای بی جهت، آمدند خلافت را و اسلام را و جامعه را به طرف خود بردند، تو از حق خودت صرف نظر کردی، گفتی برای شما؛ اسلام بماند، ولو ریاستش دست من نماند؛ جامعه اسلامی بماند، ولو دیگران در آن حکومت کنند. تو بودی آن مادر دلسوز، و حاضر نشدی تجزیه بشود. اینجا امیرالمؤمنین صبر کرد. صَبرتُ و فی العین قذیََ و فی الحلق شجََا، پس صبر کردم درحالی‌که در چشمم خار و درگلویم استخوانی بود.
(نهج البلاغه خطبه ٣،معروف به خطبه شقشقیه)

بیست و پنج سال، امیرالمؤمنین به خاطر وحدت امت اسلامی و انسجام جامعه اسلامی و برقراری حکومت اسلامی، از حق خود - که آن را برای خود مسلم میدانست - هیچ نگفت. اینها شوخی است؟ اینها آسان است؟ اینهاست که یک انسان را این طور بر قله آفرینش بنی بشر مینشاند. اینهاست که انسان را تبدیل میکند به یک خورشید فروزان در طول تاریخ بشری، که غروب ندارد

بخشی از کتاب انسان ٢5٠ساله نوشته مقام معظم رهبری صفحه ١٣١

 نظر دهید »

مصنوع خدا ،خوب است

03 مهر 1402 توسط لیلا کابوسی

مصنوع خدا ،خوب است
خداوند دوست ندارد بنده اش از بدی هایش بگوید چون هر چه هست مصنوع خود خداست و خدا او را خوب آفریده است .خیلی اگر خود را بد می دانی آخرش به تو می گوید :مال بد بیخ ریش صاحبش .همان طور که خداوند تو را پوشاند تو هم خودت را بپوشاند و از بدی هایت دم نزن .

حاج محمد اسماعیل دولابی

 نظر دهید »

زینب(سلام الله علیها) پیام رسان کربلا

18 مهر 1395 توسط لیلا کابوسی

سر نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
چهره سرخ حقیقت بعد از آن توفان رنگ
پشت ابری از ریا می ماند اگر زینب نبود
چشمه فریادمظلومیت لب تشنگان
در کویر تفته جا می ماند اگر زینب نبود
زخمه زخمی ترین فریاد در چنگ سکوت
از طراز نغمه وا می ماند اگرزینب نبود
در طلوع داغ اصغر استخوان اشک سرخ
در گلوی چشمها می ماند اگر زینب نبود
ذوالجناح دادخواهی بی سوارو بی لگام
در بیابان ها رها می ماند اگر زینب نبود
در عبور بستر تاریخ، سیل انقلاب
پشت کوه فتنه جا می ماند اگر زینب نبود

شاعر: قادر طهماسبی

 

 1 نظر

​شخصیت علمی حضرت زینب (س)

15 مهر 1395 توسط لیلا کابوسی

مستندات تاریخی متعددی گواه بر مقام و شخصیت علمی والای ایشان دارد.
1-عقیله بنی هاشم: یکی از بارزترین شواهد شخصیت علمی حضرت زینب (س)مقام عقلانیت و خردمندی ایشان بوده است. همین امر موجب شده تا به «عقیله بنی هاشم ،عقیله الوحی، عقیله النساء، عقیله قریش یا عقیله النبوه » متصف شوند.
زینب عقیله ،بانویی است که ابن عباس سخنان حضرت فاطمه (س) در مورد فدک را از او نقل کرده و میگوید:«عقیله ی ما زینب ،دختر علی به من گفت.»
2- مقام عصمت صغری: ملکه عصمت ، ذاتی و انحصاری نیست ؛ بلکه اختیاری است. حضرت زینب در خاندانی رشد و تربیت یافت که آیه تطهیر در شان آنان نازل شد. در کتاب خصائص الزینبیه آمده :«چون حضرت، از طینت محمدیه بود و به مجاهده ی نفسانیه و ترک لذائذ حیوانیه ، مقامی تحصیل نموده بود از آن تعبیر به عصمت صغری، می شود.»
3-مقام علم لدنی ومحدثَّه:یکی از بهترین مستندات تاریخی که دلالت بر«مقام علم لدنی » بودن عابده ی آل علی (ع) دارد؛ بیان بلیغ امام سجاد در کوفه است: زمانی که ان بانوی مخدره خطبه ی کوبنده خویش را ایراد فرموند، امام زین العابدین با عبارت فصیح و زیبایی فرمودند: «یا عمّه اسکتی ففی الباقی عن الماضی اعتبار انت بحمد الله عالمه غیر معلمه و فهمه غیر مفهمه .» کلام مذکور از جمله قرائن خارجی است بر اینکه به حضرت زینب کبری (س) حدیث الهام می شده است.
4-مقام محدثِّه: یعنی« زن سخنگو، روایت کننده و خبر دهنده، کسی که به آسانی سخن می گوید » .تذکره نویسان و دانشمندان علم رجال ، حضرت زینب (س) را از راویان و محدثان برجسته جهان اسلام شمرده اند.متقن ترین سند بر این امر روایت خطبه فدک می باشد.

برگرفته از کتاب :منزلت و شخصیت علمی حضرت زینب (سلام الله علیها)، منیره سادات کامرانی، ص 20

 1 نظر

خدایا دستم را بگیر

24 آبان 1394 توسط لیلا کابوسی
خدایا دستم را بگیر
 3 نظر
  • 1
  • 2

راه روشن

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • محافظین حریم زینبی

Random photo

خدایا دستم را بگیر

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

کاربران آنلاین

آمار

  • امروز: 2
  • دیروز:
  • 7 روز قبل: 2
  • 1 ماه قبل: 10
  • کل بازدیدها: 1922
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس