راه روشن

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

بخش زیبایی از کتاب انسان ٢5٠ساله

04 مهر 1402 توسط لیلا کابوسی

بخش زیبایی از کتاب انسان ٢5٠ساله در بخش بعد از سقیفه و سکوت امیرالمؤمنین در غصب خلافتش

یکی از نویسندگان تاریخ، ماجرایی را نقل می کند، می گوید دوتا زن آمدند پیش امیرالمؤمنین سر یک دعوایی، یک بچه ای را آورده بودند. این زن میگفت: آقا این بچه برای من است، من او را زاییدم. آن یکی میگفت: نه خیر، برای من است ، دروغ می گوید، این برداشته. دعوا سر یک بچه، بین دو مادر، دو مدعی مادری. بالاخره هرکسی یک دلیل، استدلال، بینه ، روشن نشد؛ روی مبادی قضای شرعی معلوم نشد که بالاخره بچه برای این است یا برای آن است. خب، قاضی باید برطبق بینه و دلیل شرعی حکم کند.

برطبق نقل این شخص و این مورخ، امیرالمؤمنین فرمود: من حالا دعوا را فیصله میدهم. شما دعوا دارید سر این بچه، صلح هم نمی کنید، کنار هم که نمی‌آیید، بنده بچه را نصف میکنم برایتان، نصف بچه برای تو، نصف بچه برای تو؛ وقتی کنار نمی آیید راه همین است دیگر. شمشیرش را کشید، تا امیرالمؤمنین شمشیر را کشید بیرون، یکی از این دوتا زن گفت که آقا من از حق خودم صرف نظر کردم، بچه را نکشید، برای او باشد، بچه زنده باشد، دست من نباشد. امیرالمؤمنین فرمود بچه برای توست بردار و برو. این مادر بود که حاضر نشد بچه اش نصف بشود، این مادر بود که گفت بچه بماند، ولو دستم من نماند، دست دیگری بماند.

بعد این نویسنده میگوید که ای علی! ای علی عزیز! ای علی مظلوم ! مادر اسلام تو بودی. تو بودی که وقتی مدعیان مادری، مادرها و عزیزهای بی جهت، آمدند خلافت را و اسلام را و جامعه را به طرف خود بردند، تو از حق خودت صرف نظر کردی، گفتی برای شما؛ اسلام بماند، ولو ریاستش دست من نماند؛ جامعه اسلامی بماند، ولو دیگران در آن حکومت کنند. تو بودی آن مادر دلسوز، و حاضر نشدی تجزیه بشود. اینجا امیرالمؤمنین صبر کرد. صَبرتُ و فی العین قذیََ و فی الحلق شجََا، پس صبر کردم درحالی‌که در چشمم خار و درگلویم استخوانی بود.
(نهج البلاغه خطبه ٣،معروف به خطبه شقشقیه)

بیست و پنج سال، امیرالمؤمنین به خاطر وحدت امت اسلامی و انسجام جامعه اسلامی و برقراری حکومت اسلامی، از حق خود - که آن را برای خود مسلم میدانست - هیچ نگفت. اینها شوخی است؟ اینها آسان است؟ اینهاست که یک انسان را این طور بر قله آفرینش بنی بشر مینشاند. اینهاست که انسان را تبدیل میکند به یک خورشید فروزان در طول تاریخ بشری، که غروب ندارد

بخشی از کتاب انسان ٢5٠ساله نوشته مقام معظم رهبری صفحه ١٣١

 نظر دهید »

مصنوع خدا ،خوب است

03 مهر 1402 توسط لیلا کابوسی

مصنوع خدا ،خوب است
خداوند دوست ندارد بنده اش از بدی هایش بگوید چون هر چه هست مصنوع خود خداست و خدا او را خوب آفریده است .خیلی اگر خود را بد می دانی آخرش به تو می گوید :مال بد بیخ ریش صاحبش .همان طور که خداوند تو را پوشاند تو هم خودت را بپوشاند و از بدی هایت دم نزن .

حاج محمد اسماعیل دولابی

 نظر دهید »

خدایا دستم را بگیر

24 آبان 1394 توسط لیلا کابوسی
خدایا دستم را بگیر
 3 نظر

ترک معصیت از دیدگاه آیت الله بهجت

13 آبان 1394 توسط لیلا کابوسی

 نظر دهید »

گریه بر امام حسین (ع)

07 آبان 1394 توسط لیلا کابوسی

گریه بر امام حسین (ع) [1]
براساس نقلی معروف از حضرت سکینه (ع) بالای بدن مطهّر امام حسین (ع)، ایشان به این اصل کلی سفارش کردند که هر حادثه تلخی پیش آمد کرد، آن را بهانه کنید و برای من اشک بریزید: «أو سمعتم بغریب أو شهید فاندبونى» [2]؛ «هرگاه داستان غریب یا شهیدی را شنیدید، برای مظلومیت من گریه کنید»؛ زیرا اگر امام حسین (ع) به خلافت می‌ رسید، دیگر غریب یا شهیدی وجود نداشت.

بنابراین، اصل کلی این است که هر حادثه تلخ و ناگواری را باید بهانه کرد و برای سالار شهیدان اشک ریخت؛ نه آن‌ که افراد داغدیده برای تسکین عواطف و احساسات خود آن حضرت (ع) را بهانه کنند و برای التیام زخم خویش اشک بریزند و ندبه نمایند و بین این دو گونه عزا داری فرق وافر است؛ زیرا محصول یکی تعزیت برای حضرت امام حسین (ع) است و نتیجه دیگری تسلیت برای خود؛ هر چند ممکن است بهانه قرار دادن واقعه جان سوز کربلا هم بی‌اثر نباشد.

وجود مبارک سیدالشهداء (ع) فرمودند: «أنا قتیل العبره» [3]؛ یعنی من که به هدف اِحیای حق و اِمحای باطل کشته شدم، باید عَبَرات داشته باشم؛ به طوری که چشمان علاقه‌ مندان به سالار شهیدان پر از اشک شود و آن اشکْ فراوان از شبکه چشم خارج گردد و به صورت انسان عبور کند تا عَبَرات بشود.

این سنّت حسنه، آثار فراوانی دارد، از جمله این که محبت اهل بیت (ع) در قلب شیعیان حضور پیدا می ‌کند؛ آنگاه دوست امامان معصوم(ع) هرگز فکر و راه و روش آنان را رها نمی ‌کند؛ زیرا رهبری جوارح به دست جانحه و دل است و زمامداری قلب را محبت به عهده می‌ گیرد و دلِ دوستان حسین بن‌ علی (ع) جوارح را به صَوْب صراط مستقیم رهنمود می ‌شود.

=====================

پی نوشتها؛
[1] . شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی، ص ۲۳۳
[2] ـ مستدرک الوسائل، ج ۱۷، ص ۲۶.
[3] ـ بحارالأنوار، ج ۴۴، ص ۲۸۰.

 

 نظر دهید »

راه روشن

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • محافظین حریم زینبی

Random photo

خدایا دستم را بگیر

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

کاربران آنلاین

  • صفيه گرجي
  • زفاک
  • ترنم
  • گمشده بقیع

آمار

  • امروز: 8
  • دیروز: 0
  • 7 روز قبل: 2
  • 1 ماه قبل: 10
  • کل بازدیدها: 1922
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس